Sjökapten Viktor David af Sandeberg – Finjasonen som blev djuphavsseglare och mötte sitt öde utanför norska kusten
När jag satt på min veranda i sommarstugan i Tormestorp med utsikt över Finjasjön och gjorde research för en kommande bok om grosshandlaren och redaren Ludvig Tydén i Stockholm och hans fartyg dök plötsligt Finja upp på skärmen. I en mönstringsrulla för Stockholmsbriggen IDA står det högst upp: ”27/10 1857 övertogs befälet av Capitainen och Borgaren i Stockholm V. D. af Sandeberg”. Lite längre ner i rullan anges att denne man är 26 år gammal och född i Finja socken men nu hemmahörande i Stockholm.
Det lät ju spännande och fick bli ett litet bispår till huvudprojektet. af Sandeberg är ju en hyfsat välkänd släkt i Sverige och nuförtiden kanske man mest tänker på skådespelerskan Helena af Sandeberg. Namnet härrör från grosshandlaren David Sandberg född 1726 i Göteborg. Han var superkargör i Ostindiska Kompaniet och gjorde ett flertal resor till Ostindien och Kina under åren 1748-1768. För sina insatser blev han 1772 adlad och tog då namnet af Sandeberg.
En senare släkting, John David af Sandeberg född 1788, gjorde karriär i det militära och deltog bl.a. i fälttåget i Pommern 1807 och i Napoleonkrigens slutfas 1813-1814. År 1817 blev han ryttmästare vid Skånska Husarregementet och fick Mölleröds kungsgård som ryttmästarboställe. Tillsammans med hustrun Christina Maria fick begåvades paret med 14 barn där sonen Viktor David föddes 1831 på Mölleröd. Efter 27 år på Mölleröd beviljades Johan David af Sandberg 1844 avsked med pension. Året efter flyttade familjen till Örkelljunga (Östra Ringarp) där de kvarvarande barnen successivt flyttade ut. Några år senare flyttade fadern till Helsingborg tillsammans med sin hushållerska. Johan David af Sandberg dog 1866 och ligger begravd på Finja kyrkogård tillsammans med sin hustru som dog redan 1843.
Strax efter flytten till Örkelljunga flyttade sonen Viktor David vidare till Göteborg och gick till sjöss. Efter ett par år ”för om masten” tog han sedan styrmansexamen i Malmö 1850 och efter ytterligare två år blev det en sjökaptensexamen, också i Malmö.
Första skepparejobbet blev i oktober 1855 på skonerten AUGUSTA på 81 läster, huvudredare C.P. Möller & Co i Stockholm. I samband med detta erhöll han också 24 år gammal burskap i Stockholm. Första resan blev med råg till England och styckegods tillbaka. I december 1855 blev det briggen PYLAD på 154 läster, samma redare. På utresan från Stockholm fastnade hon i isen i skärgården, blev skadad och fick återvända till Stora varvet för reparation. Här insjuknade Viktor David och fick sjukavmönstra i april 1856.
Men Viktor David frisknande till och i oktober 1857 fick han befälet på briggen IDA, 139 läster, som redades av Ludvig Tydén & Co på Skeppsbron i Stockholm. Fartyget hade lastat i Härnösand och var på väg till Rio de Janeiro då Viktor Daniel tog över befälet när IDA passerade Sandhamn. Härifrån tog det sedan 61 dagar till Rio de Janeiro.
Från Rio de Janeiro blev det därefter en kaffelast på 3 000 säckar till Mobile i Alabama, USA. Från Mobile gick sedan färden direkt till Göteborg dit man anlände den 2 juni 1858 efter en mycket snabb överresa på endast 28 dagar. Med sig hade man 550 balar bomull. Efter lossning blev det en barlastresa till Newcastle och sedan en last av stenkol till Härnösand. Här lämnade Viktor David fartyget för att nu i stället ta över det större skeppet AUGUSTA som låg Sundsvall. Detta fartyg var på 173 läster och redades också av Ludvig Tydén & Co. Viktor David passade även på att köpa in sig i fartyget och blev partägare med 1/8-del.
Den 27 september 1858 lämnade man Sundsvall och gick via Göteborg ned till Adelaide. I Göteborg passade Viktor David på att gifta sig och den nyblivna hustrun Fredrika (adopterad Zechow) följde sedan med på resan. Paret hade förmodligen tidigare träffats i Göteborg. Adoptivfadern Johan Martin Zechow, som också var sjökapten, var född i Barth utanför Stralsund men hade flyttat till Sverige efter Napoleonkrigens slut och förde nu befäl på olika segelfartyg hemmahörande i Göteborg.
AUGUSTA anlände till Adelaide i slutet av april 1859 och förutom lasten av trä- och järnvaror hade man även med sig tolv passagerare från Kapstaden där man mellanlandat. Efter Adelaide blev det Melbourne där resterande last lossades. Här passade sex besättningsmän på att rymma vilket var vanligt förekommande på Australienresor vid den här tiden.
Från Melbourne gjordes en tur och returresa till Mauritius dit man bl. a. hade med sig fyra kistor med sammanlagt 14 000 sovereigns (guldmynt med nominellt värde 1 pund/st). Med
sig tillbaka till Melbourne hade man 6 485 säckar socker och fyra passagerare. Därefter seglade man till Batavia (Jakarta) och därifrån via Surabaya till Stockholm dit man anlände den 17 juni 1860 med bl. a. 1 759 korgar råsocker till Tanto sockerbruk.
Under hemresan till Stockholm födde Fredrika af Sandeberg en son ombord strax norr om ekvatorn. Sonen döptes till John Hugo David vid ankomsten till Stockholm.
Men havet gav och havet tog. Familjelyckan blev inte långvarig. I mitten av december 1861 på väg från Sundsvall till Kapstaden med en trälast och med hustru Fredrika återigen ombord råkade man ut för ett häftigt oväder utanför norska kusten. En störtsjö slog över fartyget och Viktor David tillsammans med en man ur besättningen spolades överbord och försvann i havet.
Förstestyrman tog då befälet och beslöt att vända och gå in till Göteborg för att sätta iland Viktor Davids förtvivlade hustru och invänta order från redaren Ludvig Tydén i Stockholm. Man kan ana förstämningen ombord.
Efter 10 dagar gav sig AUGUSTA iväg igen på sin avbrutna resa med en ny skeppare.
Fredrika och sonen Hugo återvände till Fredrikas adoptivföräldrar i Göteborg. Familjen flyttade sedan 1864 till Karlshamn. Hugo dog där redan 1872 endast 12 år gammal efter en kort tids sjukdom. Fredrika af Sandeberg flyttade så småningom till Stockholm där hon avled 1916 i den då aktningsvärda åldern 77 år.
Bo Jershed 2024-08-14